Cara membuka akaun Wise di Malaysia [2025]
Wise menawarkan akaun berbilang mata wang peribadi dan perniagaan yang boleh anda gunakan untuk menyimpan 40+ mata wang, berbelanja di 150+ negara, dan menerima bayaran dengan mudah dengan butiran akaun tempatan untuk 9+ mata wang. Selain itu, setiap kali anda perlu menukar dari satu mata wang ke mata wang lain, untuk menghantar bayaran atau berbelanja pada kad Wise anda, anda akan mendapat kadar pertukaran pasaran pertengahan dengan yuran yang rendah dan telus.
Panduan ini merangkumi cara membuka akaun Wise di Malaysia, termasuk semua yang anda perlu tahu tentang jenis akaun Wise, persediaan, membuat bayaran dan banyak lagi. Berikut ialah perkara yang akan kita akan liputi:
Cara membuka akaun Wise
Akaun Wise dibuka dan diuruskan dalam talian atau dalam aplikasi Wise, dengan proses pendaftaran akaun secara digital sepenuhnya.
Setelah anda membuka akaun Wise anda, anda boleh menghantar bayaran ke 40+ negara, menyimpan baki dalam 40+ mata wang, dan mengakses butiran akaun tempatan dan SWIFT untuk 9+ mata wang untuk mendapatkan bayaran dengan mudah ke akaun anda. Selain itu, anda juga boleh memesan kad Wise untuk perbelanjaan dan pengeluaran yang mudah di seluruh dunia.
Berikut ialah cara membuka akaun Wise langkah demi langkah:
Buka tapak desktop atau aplikasi Wise dan klik Cipta akaun
Masukkan alamat e-mel anda
Ketik jenis akaun yang anda ingin buka - peribadi atau perniagaan
Sahkan negara kediaman anda
Sahkan nombor telefon bimbit anda dengan kod
Anda akan diminta untuk melengkapkan langkah pengesahan untuk keselamatan, biasanya dengan memuat naik imej beberapa dokumen ID dan mengesahkan maklumat peribadi dan hubungan anda. Maklumat lanjut, seterusnya.
Go to Wise 🚀
Apa yang saya perlukan untuk membuka akaun Wise?
Anda boleh membuka akaun Wise Malaysia sepenuhnya dari komputer atau peranti pintar anda. Dengan Wise, daftar akaun menggunakan yang berikut:
Maklumat peribadi dan hubungan anda
Bukti ID yang sah
Bukti alamat yang sah
Wise boleh menerima pelbagai dokumen untuk mengesahkan identiti dan alamat pelanggan - anda perlu mengambil imej berkualiti dokumen yang anda gunakan, dan memuat naiknya dalam aplikasi Wise. Anda kemudian hanya perlu mengambil swafoto dan memuat naiknya mengikut arahan pada skrin.
Secara umumnya, jika anda warganegara Malaysia, yang anda perlukan hanyalah MyKad, pasport atau lesen memandu tempatan anda. Penduduk asing Malaysia mungkin perlu menyediakan pasport dan dokumen visa - tetapi jika anda mempunyai sebarang masalah, anda boleh menghubungi pasukan Wise menggunakan ciri sembang untuk mendapatkan nasihat.
Berikut adalah beberapa contoh umum dokumen yang digunakan untuk membuktikan ID dan alamat anda semasa pengesahan oleh Wise:
Contoh dokumen ID yang sah | Contoh dokumen bukti alamat yang sah |
---|---|
|
|
Pengesahan akaun Wise
Sebagai penyedia perkhidmatan kewangan, Wise mesti mengesahkan akaun pelanggan sebelum ia boleh digunakan. Ini adalah langkah penting dalam memastikan pelanggan dan wang mereka selamat - dan ia boleh dilakukan sepenuhnya dalam talian atau dalam aplikasi Wise. Maklumat lanjut di sini: Adakah Wise selamat?
Mendapatkan pengesahan dengan Wise adalah cukup mudah. Untuk pengalaman pengesahan yang lancar, pastikan dokumen ID anda sah, dan gunakan gambar yang jelas yang menggambarkan semua butiran penting dokumen tersebut. Anda juga perlu menyemak dokumen yang anda berikan termasuk semua maklumat yang diperlukan, seperti nama penuh anda, alamat semasa dan tarikh lahir. Setelah semuanya dimuat naik, pasukan Wise boleh mengesahkan akaun anda dengan cepat, atau sekurang-kurangnya dalam masa satu atau dua hari.
Cara mengetahui sama ada akaun Wise anda telah disahkan
Setelah akaun Wise anda disahkan, anda akan menerima pemberitahuan e-mel dan kemudian boleh menggunakan butiran log masuk akaun Wise anda untuk menyemak dan melihat maklumat akaun anda. Jika anda menghantar pemindahan Wise, anda juga akan dimaklumkan bahawa bayaran anda sedang dihantar. Dan jangan bimbang jika anda mahu menerima bayaran dengan Wise - anda boleh menerima wang dengan Wise tanpa pengesahan. Pastikan orang yang menghantar wang kepada anda mempunyai semua butiran bank anda, dan pemindahan anda akan dimasukkan terus ke dalam akaun bank anda.
Cara menyediakan akaun Wise untuk menerima wang
Apabila anda membuka akaun Wise, anda akan dapat mengakses butiran akaun tempatan dan SWIFT untuk sehingga 9 mata wang. Anda kemudiannya boleh menggunakan butiran akaun ini untuk menerima wang ke akaun Wise anda dengan mudah. Hanya dapatkan maklumat akaun anda daripada aplikasi Wise, dan kongsi butirannya dengan orang yang menghantar wang kepada anda - mudah untuk anda dan juga mudah untuk pengirim.
Terdapat juga ciri permintaan bayaran Wise yang berguna bagi membolehkan anda menjana pautan bayaran yang anda boleh hantar kepada seseorang, untuk menjadikan bayaran dibayar lebih cepat.
Cara membuka baki mata wang dalam Akaun Wise
Dengan akaun Wise, anda boleh membuka baki dengan mudah dari aplikasi mudah alih Wise atau tapak desktop.
Berikut ialah cara untuk membuka baki mata wang dalam akaun Wise:
Pergi ke aplikasi Wise atau laman desktop dengan maklumat log masuk akaun Wise anda
Log masuk ke akaun anda dan pilih mata wang yang anda ingin buka baki
Klik Dapatkan butiran akaun, dan tambah nilai akaun anda menggunakan pindahan bank atau FPX
Anda mungkin perlu melengkapkan langkah pengesahan - ini boleh dilakukan terus dari telefon anda
Anda boleh menambah nilai akaun anda dalam MYR atau salah satu mata wang tambah nilai yang disokong. Sebarang wang yang anda tambah akan tersedia untuk anda belanjakan selepas itu, menggunakan kad kad Wise anda jika ada, atau anda boleh menggunakan baki untuk menghantar bayaran kepada seseorang dalam mata wang pilihan anda.
Cara mendapatkan butiran akaun Wise anda
Setelah anda membuka baki mata wang dalam mana-mana mata wang penerima yang disokong, anda boleh mendapatkan butiran akaun anda sendiri untuk membolehkan orang lain menghantar wang kepada anda.
Berikut ialah cara untuk mencari butiran akaun tempatan dan SWIFT akaun Wise anda:
Log masuk ke akaun anda di aplikasi Wise atau laman desktop
Ketik baki mata wang yang anda perlukan butirannya
Ketik panel butiran di bawah baki dana, dan kemudian ketik Lihat butiran akaun
Anda akan dapat menjana pautan yang boleh dikongsi yang memberikan butiran akaun anda
Setelah akaun anda beroperasi, anda boleh menggunakan 9+ butiran akaun tempatan dan SWIFT untuk menerima wang dengan mudah dalam pelbagai pilihan mata wang. Menerima bayaran masuk dalam banyak mata wang yang disokong adalah percuma. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa fi penting yang perlu diketahui, termasuk:
Jika anda menerima pindahan SWIFT atau pindahan kawat USD, terdapat fi USD 6.11 untuk membayar pindahan masuk.
Jika anda menerima pindahan SWIFT CAD, terdapat fi CAD 10 untuk membayar pindahan masuk.
Adakah saya memerlukan akaun bank untuk Wise?
Anda tidak memerlukan akaun bank untuk menerima bayaran dengan Wise. Anda hanya perlu membuka akaun Wise digital dan menggunakan butiran akaun Wise anda untuk menerima bayaran dalam 9+ mata wang.
Anda juga boleh menerima wang ke dalam akaun bank anda dengan Wise, jika anda adalah penerima pindahan. Anda hanya perlu memberikan butiran akaun bank anda kepada pengirim, dan mereka boleh menggunakan Wise untuk memindahkan wang ke akaun anda. Dana akan dipindahkan terus ke akaun bank anda.
Berapakah deposit minimum untuk akaun Wise?
Tiada deposit minimum untuk akaun Wise. Untuk mengakses beberapa ciri buat kali pertama, anda mungkin diminta untuk menambah nilai akaun anda, tetapi dana adalah milik anda untuk dihantar, dibelanjakan atau dikeluarkan setelah ciri tersebut diaktifkan.
Berapa banyak wang yang boleh saya simpan dalam akaun Wise saya?
Menyimpan wang dalam akaun Wise Malaysia anda adalah percuma, dan anda boleh menyimpan sehingga MYR 20,000 dalam akaun Wise peribadi anda merentasi semua 40+ mata wang yang disokong.
Jika anda menerima bayaran yang menjadikan baki akaun anda melebihi MYR 20,000, Wise akan memindahkan dana ke akaun luaran anda yang dipautkan, atau meminta anda membuat pengeluaran jika anda belum mempunyai akaun luaran yang dipautkan.
Adakah Wise mengenakan fi bulanan?
Tiada fi bulanan atau tahunan Wise yang perlu dibayar. Anda mungkin diminta membayar yuran satu kali untuk sesetengah ciri Wise - seperti memesan kad Wise - tetapi selepas itu anda hanya akan membayar fi transaksi Wise yang rendah apabila anda menggunakan akaun anda.
Cara membuka akaun Wise Business
Akaun Wise Business tidak tersedia di Malaysia pada masa penulisan. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai perniagaan yang berdaftar di negara lain yang layak - seperti Singapura sebagai contoh - anda boleh membuka akaun Wise Business anda di sana.
Jika tersedia, akaun Wise Business membolehkan anda membayar kontraktor, pembekal dan kakitangan di 160+ negara. Apabila anda perlu menukar daripada satu mata wang kepada mata wang lain, anda akan mendapat kadar pertukaran pasaran pertengahan, dengan fi yang rendah dan telus.
Membuka akaun Wise Business adalah mudah asalkan anda mempunyai perniagaan berdaftar di negara yang layak. Berikut ialah cara membuka akaun Wise Business di Singapura langkah demi langkah:
Buka tapak desktop atau aplikasi Wise dan klik Cipta akaun
Masukkan alamat e-mel anda dan sahkan anda mahu membuka akaun perniagaan
Tambah butiran tentang diri anda dan perniagaan anda - anda boleh menggunakan Singpass jika ada, untuk mengisi terlebih dahulu beberapa medan maklumat peribadi
Muat naik sebarang dokumen pengesahan yang diperlukan
Mulakan pindahan dan bayar fi satu kali untuk akses akaun Wise Business sepenuhnya
Setelah pengesahan selesai, anda akan dimaklumkan dan boleh menggunakan akaun anda dengan bebas
Apa itu Wise?
Wise wujud untuk memudahkan individu dan perniagaan menyimpan, menghantar, membelanjakan dan menerima mata wang asing. Anda boleh membuka akaun Wise dalam talian atau di aplikasi Wise, memegang 40+ mata wang, dan memesan kad debit antarabangsa yang dipautkan untuk perbelanjaan di 150+ negara.
Wise menonjol kerana akaunnya yang padat dengan ciri yang menawarkan cara yang fleksibel dan kos rendah untuk menguruskan wang anda merentasi mata wang. Semua pertukaran mata wang Wise menggunakan kadar pertukaran pasaran pertengahan, dan fi yang bermula dari 0.77%. Ini bermakna anda boleh berjimat berbanding menggunakan bank - tanpa fi transaksi asing, baki minimum atau kos penyelenggaraan yang perlu dibimbangkan.
Apakah kelebihan akaun Wise?
Jadi - bagaimana Wise berfungsi? Berikut adalah beberapa ciri dan manfaat yang tersedia dengan Wise, untuk anda pertimbangkan:
Buka akaun Wise dalam talian atau dalam aplikasi, untuk menyimpan 40+ mata wang
Dapatkan kad Wise untuk perbelanjaan dan pengeluaran di 150+ negara
Hantar bayaran ke 40+ negara dan terima bayaran secara mudah dengan butiran akaun tempatan untuk 9+ mata wang
Tukar mata wang dengan kadar pertukaran pasaran pertengahan dan fi rendah daripada 0.77%
Akaun tersedia untuk pelanggan persendirian dan perniagaan di seluruh dunia
Go to Wise 🚀
Kesimpulan tentang Membuka akaun Wise di Malaysia
Akaun Wise adalah fleksibel dan kos rendah, dengan ciri-ciri antarabangsa yang hebat, yang menjadikannya pilihan yang tepat untuk sesiapa sahaja yang suka mengembara atau membeli-belah di luar negara, pemilik perniagaan yang membayar pembekal dalam mata wang asing dan banyak lagi. Sangat mudah untuk membuka akaun Wise dalam talian atau dalam aplikasi, untuk menyimpan 40+ mata wang dan berbelanja di seluruh dunia dengan kad Wise anda yang dipautkan. Wise menukar mata wang pada kadar pertukaran pasaran pertengahan, dengan fi yang rendah dan telus untuk perkhidmatan yang anda perlukan - ini bermakna anda mendapat tawaran hebat setiap kali anda membuat transaksi.